onsdag 21 november 2012

20 år sedan nu...

Det är 20 år sedan den här hösten som jag renoverade fönsterbågarna på salen. Längst ner på bågarna har färgen helt försvunnit. Uppenbarligen är de mest utsatta där. Det kan också bero på att jag verkligen mättade färgen med halvolja en gång i tiden. Jag doppade de i ett bad av halvolja.

Fönstren är som Ni ser spårfalsade vilket verkar öka deras livslängd och underlättar underhållet. Av den orsaken är även mina nya fönster spårfalsade.

Träet är det inget fel på, så bågarna är nu infettade med halvolja och bättrade med det sista av den krooxidgröna färgen (från Uula) som jag en gång målade bågarna med. Linoljefärg verkar hålla hur länge som helst på burk. I det här fallet i minst 20 år.

När jag målar strävar jag efter att måla så tunt som möjligt. Orsaken till det är att jag gissar mig till att ju tjockare färgen är desto större är risken för att trät ska angripas av röta. Färgen är ju trots allt bara ett solskydd och en kosmetika.

Det fanns svartmögel på bågarna. Faktiskt mest på glasrutorna...

(halvolja är en blandning av 50% linolja och 50% balsamterpentin)



Inga kommentarer: